Zondagsschool 150 jaar

1873 - 2023

Juf Janet

1973 - 2013

Toen de Zondagsschool 100 jaar bestond was ik 12 jaar. Ik herinner me dat er een koortje was. We mochten zingen in de herdenkingsdienst in de kerk. Toen vond ik zingen al heel leuk. En ik wist ook al dat ik na mijn afscheid als leerling van de Zondagsschool, graag juf wilde worden.

De eerste jaren ging ik iedere zondagmiddag om 3 uur naar Vita Nova om de versjes te overhoren, die de kleintjes hadden geleerd. Hadden ze hun psalmvers goed geleerd dan kregen ze 3 punten, kenden ze het wat minder dan 2 ; hadden ze het niet geleerd, dan kregen ze 1 punt. Ook deelde ik dan de plaatjes uit, die de kinderen in een album konden plakken. Om de goede orde te bewaren zat ik tijdens het zondagsschooluur tussen de kinderen.  Na een paar jaar ging ik bij de oudste kinderen om 2 uur helpen.
Na de Havo ging ik naar de Pedagogische Academie, want ik wou ook graag juf op school worden. Toen ben ik, net 17 jaar oud, begonnen met vertellen. Dat vond ik heel fijn om te doen; daardoor werd ik zelf ook gevormd en opgebouwd.
Eén van de hoogtepunten in het jaar was het Kerstfeest. Daar ging veel werk aan vooraf.

• Hadden de meisjes en jongens hun versje steeds goed geleerd en nog extra teksten opgezegd uit Jesaja 40 of Johannes 1, dan kregen ze een dik boek en anders een dun boek. Dus alle punten van het hele jaar moesten worden opgeteld.
  • Dan gingen we boeken uitzoeken. In de zeventiger jaren gingen we een avond naar een christelijke boekhandel in Rotterdam; later bekeken we catalogussen, kozen boeken uit en bestelden die bij Boekhandel van der Boom.
  • Allerlei afspraken moesten worden gemaakt. Wie is er aan de beurt om te vertellen in de kerk? Wie doet de Bijbelse vertelling en wie het vrij verhaal? Welke versjes, teksten en gedichtjes worden er opgezegd en door wie? Wie heeft de leiding bij het zingen en opzeggen.
  • Heel wat weken van te voren begonnen we met het oefenen van de liederen. Vlak voor Kerst oefenden we in de kerk. Want je stem horen, als je door de microfoon praat, is best wel even wennen.
  • Snoepzakken vullen was ook een leuk karweitje op 24 december in de consistoriekamer van de kerk. De inhoud bestond vaak uit een sinaasappel, een krentenbol, een rol Topdrop, een rol Mentos en een reep chocolade van Verkade.

Spannend was het, toen ik voor het eerst met Kerst in de kerk mocht vertellen. Dat heb ik maar niet aan mijn moeder verteld; dus was zij heel verbaasd, dat ik dat ging doen. En heel spannend werd het toen ik zelf een verhaal had verzonnen, n.a.v. een reis naar Israël, die ik gemaakt had. “Eén gulden, één gulden”, zo begon mijn verhaal. Mijn man en ik zeggen het nog wel eens tegen elkaar. Een andere keer moest mijn man tijdens mijn vertelling de mobiele telefoon laten rinkelen. Dat paste in het verhaal. Dat was wel heel erg grappig, want in die tijd vergat nog weleens iemand het geluid van zijn mobieltje uit te zetten in de kerk.

Ook een hoogtepunt in het jaar was de Jaarvergadering van de Zondagsscholenbond in Nijkerk. Met de bus van Mijnders, met bestuur en leiding van bijna alle Zondagsscholen van het eiland, gingen we op reis. We zongen soms ook in de bus. Daarom had ik weleens mijn blokfluit mee. Dan speelde ik voor de microfoon mee.  Het bestuur ging altijd ’s morgens naar de huishoudelijke vergadering; de rest ging dan winkelen in Nijkerk. We waren dan op tijd in de Schakel terug om het diner te verorberen, wat voor ons klaargemaakt werd. Ook konden we allerlei beloningsmateriaal bekijken en kopen. ’s Middags was er altijd een leerzaam betoog en een Bijbelvertelling.

Met het 125-jarig jubileum zijn we met de kinderen naar speeltuin “de Flipjes” in Ouddorp geweest. Tot 2x toe moest het feest uitgesteld worden vanwege de regen. Inmiddels was ik bestuurslid geworden. Later ook nog voorzitter.

Veel bestuursleden, leidinggevenden, vertellers én kinderen heb ik in 40 jaar zien komen en gaan. Veel is er veranderd in het Zondagsschoolwerk. Wat niet veranderd is, is de Blijde Boodschap, die nu, na 150 jaar Zondagsschool, nog steeds mag worden doorgegeven aan de kinderen van de gemeente.

Geplaatst op 31 March 2023